Za nami

Koncert "Mistrzowskie dzieła organowe"

W minioną sobotę 21 czerwca o godz.17:00 odbył się kolejny koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.

Na organach zagrał Gabriel Wojaczek - wybitny organista młodego pokolenia, uczeń Szkoły Muzycznej w Rybniku oraz laureat wielu konkursów organowych.
Koncert rozpoczął się od wspaniałej i niepowtarzalnej muzyki Johanna Sebastiana Bacha, mistrza epoki baroku, który w swojej twórczości postawił liczne formy muzyczne takie jak m.in. preludia, toccaty i fugi. Na początku zebrana publiczność miała przyjemność wysłuchać Preludium i fugi f-moll BWV534. Jest to utwór o niezwykle dramatycznym charakterze pełnym figur retorycznych i afektu muzycznego charakterystycznego dla epoki baroku. Gabriel Wojaczek w sposób niezwykle przemyślany pod względem muzycznym przedstawił w swojej grze charakter tego utworu.
Następnie zabrzmiały dwa preludia chorałowe ze zbioru 6 chorałów Schüblerowskich, skomponowanych przez J.S.Bacha w momencie gdy pełnił posadę kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku . Pierwsze z nich to Preludium na temat "Meine Seele erhebt den Herrn" (w tłum. Wielbi dusza moja Pana). Jest to opracowanie luterańskiej odmiany tonus peregrinus - tonu chorału gregoriańskiego związanego z Magnificatem śpiewanego podczas nieszporów. Drugie preludium chorałowe to utwór oparty o pieśń luterańską "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" (tlum. Ach pozostań przy nas Panie Jezu Chryste). Oba te preludia chorałowe zostały również przepisane przez samego kompozytora do kantat "Meine Seele erhebt den Herrn" oraz "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" .
Po muzyce baroku słuchacze przenieśli się w świat muzyki niemieckiego romantyzmu. Zabrzmiała pierwsza część z III Sonaty A-dur Felixa Mendelssona-Barthold'ego. Utwór niezwykle majestatyczny zawierający wiele elementów kontrastowych pod względem faktury i brzmienia. W pierwszej części znajdują się dwie fugi. W pierwszej z nich znajduje się temat pieśni luteranskiej "Aus tiefer not schrei ich zu dir" (Z głębokiej nędzy - w polskim śpiewniku ewangekickim pod numerem 478).
Ostatnimi utworami, które zabrzmiały podczas koncertu były Andantino i Carillon de Westminster z cyklu 24 Piéces de fantasie autorstwa francuskiego kompozytora Louisa Vierne'a - wieloletniego organisty katedry Notre Dame w Paryżu.
Warto dodać iż Carillon de Westminster zostało skomponowane przez Vierne'a pod wpływem jego koncertu w katedrze Westminsterskiej w Londynie. Przyjaciel kompozytora Henry Wills, który był budowniczym organów westminsterskich zanucił  bowiem znaną melodie z wieży Big Ben a Vierne na podstawie tej melodii zagrał podczas koncertu improwizację.
Andantino pokazało piękne melancholijne i delikatne brzmienie 100-letnich organów Sauera natomiast ostatni utwór Carillon de Westminster ukazał potężne brzmienie organów. Gabriel Wojaczek w sposób znakomity, wirtuozowski przedstawił to dzieło jak i każdy z wykonywanych utworów.

Koncert poprowadziła Anna Fober-Cieślar.

Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.

Koncert "Instrumenty smyczkowe i organy"

24 maja o godz.17:00 odbył się kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.

Wykonawcami byli:
Faustyna Wójcik - altowiolistka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Śląskim w  Cieszynie na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej.
Marek Świerczek - skrzypek, absolwent Państwowej Szkole Muzycznej II st. im Karola Szymanowskiego w Katowicach. Obecnie student Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej.
Mateusz Białoskórski - organista, student kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej na  Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Organista Sanktuarium św. Mikołaja w Pierśćcu.

Na rozpoczęcie koncert Mateusz Białoskórski zagrał na 100-letnich organach Sauera Preludium B-dur autorstwa Moritza Brosiga - XIX wiecznego kompozytora związanego z Wrocławiem. Pełnił bowiem stanowisko organisty w tamtejszej Archikatedrze.
Publiczność mogła usłyszeć w tym utworze piękne współbrzmienia charakterystyczne dla okresu niemieckiej muzyki romantycznej.
Następnie zabrzmiał jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Johanna Sebastiana Bacha, Arii z Suity Orkiestrowej  D dur znanej pod nazwą Arii na strunie G. Dzieło to zagrali Marek Świerczek na skrzypcach i Mateusz Białoskórski na organach.
W opracowaniu na skrzypce, altówkę i organy wysłuchaliśmy m.in. Panis Angelicus Francka oraz słynnego Ave Marii Cacciniego/Wawiłowa. W obu tych utworach soliści: Faustyna Wójcik oraz Marek Świerczek z niezwykłą wrażliwością muzyczną przedstawili nam piękno melodii - u Francka kantylenową charakterystyczną dla muzyki francuskiej a w Ave Marii niezwykle lamentacyjną i śpiewną.
Do tego wszystkiego towarzyszył im akompaniament organów w którym Mateusz Białoskórski przedstawił niezwykle subtelne i łagodne brzmienie instrumentu.
Podczas koncertu oprócz Preludium Moritza Brosiga, które było już wspomniane na samym początku, publiczność zebraną w starobielskim kościele miała przyjemność wysłuchać Preludium chorałowego na temat "Lobe den Herren den Mächtigen König der Ehren" op.67 Maxa Regera - niemieckiego kompozytora okresu późnego romantyzmu, uznawanego za drugiego Johanna Sebastiana Bacha z uwagi na swój mistrzowski kunszt polifoniczny.
Preludium to oparte jest na melodii pieśni znanej w Polsce w kościele ewangelickim pod nazwą "Pochwal mój Duchu, mocarza wielkiego wszechświata" a w kościele katolickim pt. "Głoś imię Pana".
Utwór ten idealnie wkomponował się w brzmienie romantycznych organów Sauera a ich monumentalne pełne brzmienie wypełniło mury ewangelickiego kościoła w Starym Bielsku. Po preludium chorałowym Regera Mateusz Białoskórski zaprezentował Chorał autorstwa Alexandre'a Guilmanta - francuskiego kompozytora romantyzmu. Charakter tego utworu jest spokojny, refleksyjny z uwagi na użycie  cichego  brzmienia organów.
Na zakończenie koncertu wszyscy artyści zagrali O Salutaris Hostia (tłum. O Zbawcza Hostio) francuskiego kompozytora Leo Delibesa. Jest to utwór o tematyce religijnej i pochodzi z Messe Breve (Mszy krótkiej).

Koncert poprowadził organista parafii ewangelickiej Jana Chrzciciela w Starym Bielsku - Krzysztof Bas.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.

Koncert organowo-kameralny

W ubiegłą sobotę 17 maja o godz.17:00 odbył się kolejny koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.

Wykonawcami koncertu byli:
Krzysztof Karcz (nauczyciel organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku Białej, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Studiował również w Musikhohschule w Lubece), oraz jego dwóch synów, uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku Białej - Nikodem (organista, laureat I miejsca na  Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Leżajsku) i Norbert (puzonista, laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów na instrumenty dęte blaszane).
 
Koncert rozpoczął Krzysztof Karcz grając wirtuozowską Toccatę z V Symfonii organowej f-moll autorstwa  francuskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku, Charlesa-Marie Widora. Utwór ukazał zebranej publiczności potężne brzmienie 100-letnich organów Sauera w Starym Bielsku. Ostatnim utworem była również Toccata, tym razem z Suity Gotyckiej op.25 autorstwa francuskiego  kompozyontora epoki romantyzmu Leona Boellmanna.
Słuchacze mieli możliwość zobaczyć na ekranie znajdującym się przed ołtarzem kościoła, niesamowite umiejętności techniczne i wirtuozerię w grze Krzysztofa Karcza podczas wykonywania tych utworów.
W programie koncertu znalazła się również niezwykle interesująca muzyka amerykańskich kompozytorów m.in. Preludium w klasycznym stylu Gordona Younga (wyk. Krzysztof Karcz),  Festive Trumpet Tune Davida Germana (wyk. Nikodem Karcz)
Fantazja Jamesa Curnowa (wyk. Norbert i Krzysztof Karcz).
Nie mogło również zabraknąć muzyki najwybitniejszego kompozytora wszech czasów Johanna Sebastiana Bacha. W wykonaniu Nikodema Karcza zabrzmiało preludium g-moll BWV558 przypisywane uczniowi Bacha, Johannowi Ludwigowi Krebsowi.
Publiczność wysłuchała również znakomitych utworów z muzyki organowo-kameralnej. Zabrzmiały:
Melodia "Aprés un rêve" Gabriela Fauré w opracowaniu na puzon i organy oraz renesansowy taniec Ballo ongaro.
Puzonista Norbert Karcz ukazał piękne i różnorodne brzmienie puzonu od piana aż po forte, kantylenową melodię oraz radosne i skoczne motywy. Brzmienie puzonu idealnie komponowało się z brzmieniem organów.
Podczas koncertu zostały zagrane również:
Preludium na temat "Bogurodzica" polskiego kompozytora Mariana Sawy, (którego 20-tą rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku) oraz Toccatę in Seven angielskiego kompozytora Johna Ruttera. Utwór którego tytuł oznacza iż jest on utrzymany w dość nietypowym metrum 7/8.
Po ostatnim utworze artyści wykonali również dwa utwory na bis.
W wykonaniu Nikodema Karcz zabrzmiało Trumpet Voluntary Gordona Younga a Norbert i Krzysztof Karcz zagrali "Słoneczny Rag" Emila Hradeckiego - czeskiego kompozytora tworzącego w stylu rugtime i jazzu. Było to idealne zwieńczenie pięknego koncertu z niezwykle interesującym repertuarem.

Słowo o poszczególnych utworach wygłosił Krzysztof Bas - dyrektor artystyczny Starobielskich Wieczorów Organowych oraz organista parafii ewangelickiej w Starym Bielsku.
Po koncercie można była wrzucić darowizny na rzecz remontu organów Wilhelma Sauera z 1924 r. do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.

Muzyczna wędrówka po zabytkowych organach

10 maja o godz.17:00 odbył się w ramach bielskiej nocy muzeów koncert organowy pt. "Muzyczna wędrówka po zabytkowych organach w kościele ewangelickim w Starym Bielsku".

Wykonawcami koncertu byli:
Tomasz Barcik - organista i organmistrz
Krzysztof Bas - organista parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku
 
Koncert rozpoczął się najbardziej rozpoznawalnych utworem organowym
 Toccatą d-moll autorstwa J.S.Bacha, którą zagrał Tomasz Barcik. Następnie w wykonaniu Krzysztofa Basa zabrzmiał Obój Gabriela z filmu "Misja" Ennio Morricone.
Nie mogło oczywiście zabraknąć znanych części z Suity Gotyckiej Leona Boellmana - utworu napisanego na poświęcenie organów kościoła św. Wincentego a Paulo w Paryżu.
Były to Menuet i Toccata.
W programie koncertu znalazło się również Preludium w stylu klasycznym amerykańskiego kompozytora Gordona Younga oraz improwizacja organowa w wykonaniu Tomasza Barcika. Ku niezwykle pozytywnym zaskoczeniu słuchaczy improwizacja była oparta o znaną melodię francuską znaną w Polsce pod tytułem "Wyszły w pole kurki trzy".
Koncert zakończyła momentalna Passacaglia i fuga c-moll BWV 582 autorstwa J.S.Bacha, którą Krzysztof Bas wykonał przy użyciu licznych zmian barwowych w organach.
Dodatkową atrakcją podczas koncertu było gaszenie oświetlenie w kościele oraz zapalania go  w trakcie poszczególnych utworów co sprawiało klimat nocy muzeów i dodatkowo urozmaiciło muzyczną podróż po brzmieniu zabytkowych organów.

Po koncercie odbyła się wycieczka po 100-letnich organach Wilhelma Sauera, którą poprowadził Tomasz Barcik. Zwiedzanie instrumentu obejmowało zarówno widok organów od wewnątrz jak i historię organów a także liczne interesujące informacje dotyczące ich działania.

Podczas wydarzenia można było również wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów Sauera wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.

Serdecznie dziękujemy za tak duże zainteresowanie, zarówno koncertem jak i zwiedzaniem organów oraz za każde wsparcie zbiórki!
Zapraszamy na kolejne wydarzenia muzyczne w kościele ewangelickim Jana Chrzciciela w Starym Bielsku!

Koncert "Fuga w muzyce organowej"

22 marca o godz. 17:00 odbył się kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.
Wykonawcami byli:
Szymon Jarosz - student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalym oraz organista kościoła św. Jana Pawła II w Krzeszowicach.
Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego Jana Chrzciciela w Starym Bielsku oraz student krakowskiej akademii muzycznej w klasie organów na Wydziale Instrumentalym.


Motywem przewodnim koncertu była fuga, czyli ścisła forma polifoniczna, w której temat przedstawiony na samym początku jest przetwarzany w kolejnych głosach na zasadzie imitacji.
Z uwagi na 340 rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha, która miała miejsce w przeddzień koncertu, poszczególne utwory nawiązywały właśnie do twórczości tego najwybitniejszego kompozytora epoki baroku.
Pierwszym utworem, który zebrana publiczność miała przyjemność usłyszeć w wykonaniu Krzysztofa Basa była Passacaglia i fuga c-moll BWV582. Jest to monumentalne dzieło organowe, rodzaj wariacji ostinatowych ze stałym charakterystycznym i powtarzanym motywem melodyczno-rytmicznym, który rozpoczyna utwór w partii granej na klawiaturze nożnej.
Utwór idealnie wpasowujący się w tematykę Wielkiego Postu, bowiem zawiera wiele figur retorycznych w muzyce, które obrazują mękę Jezusa Chrystusa na krzyżu.
Oprócz Passacaglii i fugi c-moll zabrzmiał również inny utwór Johanna Sebastiana Bacha. Było to Preludium i fuga A-dur BWV536. Preludium nawiązujące swoją strukturą do twórczości tzw. "przedbachowskich" kompozytorów północnoniemieckiej szkoły organowej m.in. do muzyki Dietricha Buxtehude. Fuga składająca się ze spokojnego  tematu o medytacyjnym charakterze.
Szymon Jarosz w sposób niezwykle przejrzysty i wirtuozowski wykonał ten utwór.
Podczas koncertu zabrzmiała również muzyka XX wieku z nurtu zwanego neoklasycyzmem.
W wykonaniu Szymona Jarosza usłyszeliśmy pierwszą część z III Sonaty organowej niemieckiego kompozytora Paula Hindemitha.
W swojej twórczości opierał się on o tradycyjne i formy które tworzył Johann Sebastian Bach.
I część z III Sonaty organowej oparta jest na niemieckiej pieśni miłosnej. Rozłąka kompozytora z żoną, która z uwagi na swoje żydowskie pochodzenie nie mogła wyemigrować do do męża który przebywał w Stanach Zjednoczonych być może nakłoniła kompozytora do wykorzystanie pieśni miłosnej w utworze.
Podczas koncertu zabrzmiały również dwie improwizacje organowe - fuga w stylu niemieckiego romantyzmu oraz toccata w stylu niemieckiego baroku. Improwizacja to sztuka tworzona na poczekaniu, która nigdy nie powtórzy się w ten sam sposób. Te dwie jakże kontrastujące ze sobą improwizacje zostały zagrane przez Krzysztofa Basa.
Koncert rozpoczął się wielką formą z epoki baroku a zakończył się monumentalną formą z epoki francuskiego romantyzmu. W wykonaniu Szymona Jarosza zabrzmiała III Sonata organowa autorstwa Alexandre'a Guilmanta. Sonaty organowe Guilmanta z uwagi na swoją monumentalną budowę i brzmienie były nazywane symfoniami organowymi. Sonata c -moll składa się z trzech części - I.Preludio, które nawiązuje do Fantazji g-moll BWV542 J.S.Bacha, cz.II Adagio, o medytacyjnym charakterze oraz cz.III Fuga, o niezwykle energicznym temacie.

Koncert poprowadził słowem o muzyce, Krzysztof Bas. Wykonawców oraz zebraną publiczność powitał na samym początku proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek.

Po koncercie  można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont ponad 100-letnich organów firmy Wilhelma Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki organowej.

Koncert organowo-kameralny

22 lutego o godz. 17:00 miał miejsce kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.

W muzyczną podróż zabrali nas Jakub Kramarz - oboista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, a także student Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Krzysztof Bas - organista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej oraz student Akademii Muzycznej w Krakowie.

W programie koncertu znalazły się znane utwory takie jak chociażby kompozycja J.S.Bacha - Aria z III Suity Orkiestrowej D-Dur znana bardziej pod nazwą Arii na strunie g, Ave Maria Charlesa Gounoda, Ave Maria Franza Schuberta i Ave Verum Corpus W.A.Mozarta.
Piękne, melodyjne brzmienie oboju idealnie współgrało z akompaniamentem ponad 100-letnich organów w Starym Bielsku.
Nie zabrakło również solowych utworów na organy. Koncert rozpoczęliśmy od dzieła francuskiego kompozytora epoki baroku M.A.Charpentiera, Preludium z Te Deum w autorskiej trakskrypcji Krzysztofa Basa na organy.
Zabrzmiała również monumentalna Fantazja i fuga g-moll BWV542 J.S.Bacha oraz dzieła przedklasyczne Johanna Christiana Kittela i wczesnoromantyczne Felixa Mendelssona-Bartold'ego.
Na zakończenie koncertu zebrana publiczność usłyszała "Obój Gabriela" Ennio Morricone napisany do filmu "Misja". Po ostatnich brzmieniach tego utworu, w którym Jakub Kramarz pięknie i niezwykle muzycznie przedstawił swoją solową partię oboju, słuchacze nagrodzili muzyków owacjami na stojąco.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas, który przybliżył zebranej publiczności informacje o wykonywanych utworach.

Po koncercie można było wziąć udział w zbiórce na remont ponad 100-letnich organów W.Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła, piszczałki.

Koncert Wyższobramskiego Chóru Kameralnego

11 stycznia o godz.17:00 odbył się koncert kolęd w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych w wykonaniu
Wyższobramskiego Chóru Kameralnego.
Chór poprowadził dyrygent Piotr Sikora. Na organach zagrał organista kościoła Jezusowego w Cieszynie, Wojciech Wantulok.
Koncert rozpoczął się od znanej kolędy ewangelickiej "Czas radości" w wykonaniu chóru z towarzyszeniem organów. Podczas koncertu zabrzmiały również utwory organowe takie jak m.in. "Jako o tym prorocy" autorstwa Jana Gawlasa - kompozytora związanego ze Śląskiem Cieszyńskim oraz wieloletniego organisty kościoła Jezusowego w Cieszynie.
Wyższobramski Chór Kameralny zaśpiewał znane kolędy takie jak m.in. "Dzisiaj w Betejem", "Z Narodzenia Pana " czy "Mizerna Cicha".
Kolędy były wykonywane a' capella oraz przy akompaniamencie organów i fortepianu.
Na zakończenie koncertu wykonawcy zaśpiewali wspólnie z zebraną publicznością  kolędę "Bóg się rodzi"
przy akompaniamencie ponad 100 -letnich organów W.Sauera.
Licznie zebrana publika w starobielskiej świątyni ewangelickiej nagrodziła znakomitych wykonawców gromkimi brawami.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas oraz Piotr Sikora.

Po koncercie można było wrzucić do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki darowizny, które będą przeznaczone jako fundusz na remont organów.

Muzyka na flet i organy

21 grudnia odbył się ostatni koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych w 2024 roku.
Na flecie poprzecznym zagrała
Milena Szczupak - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie studentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Teorii i kompozycji, a przy organach zasiadł Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego w Starym Bielsku.

Muzycy zagrali szeroki repertuar obejmujący muzykę baroku, romantyzm oraz współczesność. Na rozpoczęcie koncertu zebrana w kościele publiczność wysłuchała słynnego chorału J.S.Bacha "Jesus Bleibet meine Freude" z kantaty BWV147 w opracowaniu na flet i organy. Zabrzmiała również melancholijna Cantilena z Sonaty F-dur autorstwa kompozytora epoki romantyzmu, Josefa Rheinbergera, oryginalnie napisany na organy solo lecz podczas koncertu melodię tej cantileny zagrał flet a pozostałe głosy - akompaniament, organy.
Nie mogło zabraknąć słynnej Badinerie  z II Suity Orkiestrowej J.S.Bacha. W tym utworze, Milena Szczupak pokazała  znakomite umiejętności techniczne i wirtuozerię w grze na flecie.
Oprócz utworów z epoki romantyzmu i baroku był również akcent z muzyki filmowej. Oboje wykonawców zaprezentowało słynny motyw przewodni napisany przez Francisa Lai do melodramatu "Love Story". Muzyka ta wprowadziła słuchaczy w romantyczny nastrój.
Krzysztof Bas zagrał  m.in. wirtuozowska Toccatę z Suity Katedralnej Gordona Younga.
Koncert poprowadził wikariusz parafii ewangelickiej w Starym Bielsku, ks. Marek Londzin.


Po koncercie odbyła się zbiórka na remont stuletnich organów.

Starobielskie Wieczory Organowe koncert organowo-kameralny

23 listopada o godz.17:00 odbył się pierwszy koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych z okazji 100-lecia organów.
Wykonawcami byli
altowiolistka Anna Utmańczyk-Barcik - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej i Akademii Muzycznej w Poznaniu, oraz  organista Tomasz Barcik - absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu i organmistrz.

Program obfitował w muzykę filmową m.in. Wojciecha Kilara i Astora Piazolli.
Muzycy wykonali takie utwory jak chociażby słynna Ave Maria autorstwa Michała Lorenca napisana do filmu "Prowokator".
Połączenie brzmienia altówki i organów wspaniale rozbrzmiewało w murach świątyni.
Zgromadzeni w starobielskim kościele słuchacze mieli okazję usłyszeć również solowe dzieła organowe w wykonaniu Tomasza Barcika, m.in. Menuet z słynnej "Suity Gotyckiej" Leona Boellmanna. Zabrzmiała również improwizacja organowa w formie tryptyku oparta o takie pieśni ewangelickie jak chociażby "Brońże Panie nas na wieki".
Koncert poprowadził organizator Starobielskich Wieczorów Organowych, Krzysztof Bas.

Po koncercie, przy wyjściu z kościoła miała miejsce zbiórka na remont organów.
Koncerty organizowane w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych objęte są honorowym patronatem prezydenta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego oraz biskupa Diecezji Cieszyńskiej Adriana Korczago.

Koncert jubileuszowy 100-lecia starobielskich organów

26 października o godz.17:00 odbył się koncert jubileuszowy z okazji 100-lecia instrumentu firmy Sauer.
Na organach zagrał Jerzy Kukla - wybitny polski organista, pochodzący z Bielska-Białej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury.
Odbył również staż w Wyższej Szkole Nauk Artystycznych w Bratysławie.
Konsultant muzyczny oraz wykonawca intonacji organów w Polsce, m. in. w katedrze w Oliwie oraz w Bazylice Ojców Paulinów na Jasnej Górze.

W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów ze Śląska Cieszyńskiego zasłużonych dla kościoła ewangelickiego takich jak Adam Hławiczka i Jan Gawlas. Publiczność miała okazję wysłuchać m.in. Modlitwy
na temat znanej pieśni ewangelickiej "Wierzyć mnie Panie ucz" autorstwa A.Hławiczki. Z muzyki polskiej zabrzmiały również utwory Mieczysława Surzyńskiego oraz Feliksa Nowowiejskiego. Można było również wysłuchać muzyki epoki renesansu, Wariacji na temat "Mein junges Leben hat ein End" autorstwa Johanna Pieterszoona Sweelincka oraz monumentalnego utworu Maxa Regera - Introdukcji i Passacagli d-moll, która doskonale wkomponowała się w brzmienie starobielskich organów, które są wręcz stworzone do tego rodzaju muzyki.
Nie mogło również zabraknąć słynnej Toccaty d-moll J.S.Bacha, którą to Jerzy Kukla rozpoczął koncert.
Wydarzenie poprowadził sam wykonawca, zapowiadając utwory oraz przedstawiając wiele interesujących informacji na ich temat.

Na koncercie obecni byli pastor parafii ewangelickiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek oraz wikariusz ks. Marek Londzin, którzy podziękowali wykonawcy koncertu za to wspaniałe muzyczne wydarzenie.


Po koncercie można było wesprzeć finansowo remont organów, wrzucając darowizny do specjalnej piszczałki znajdującej się przy wyjściu z kościoła.

Koncert organowy - Muzyczna wędrówka 100-letnim Sauerem

19 października w ramach festiwalu Organowym Szklakiem Śląska Cieszyńskiego odbył się koncert organowy z okazji 100-lecia instrumentu firmy W.Sauer.

Wykonawcą był Krzysztof Wydra - absolwent Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym.

Program koncertu obejmował zróżnicowaną muzykę począwszy od utworów J.S.Bacha po dzieła  z epoki romantyzmu takich kompozytorów jak C.Franck i Moritz Brosig, doskonale wpasowujące się w brzmienie instrumentu w Starym Bielsku.    Krzysztof Wydra zagrał również improwizację - sztukę polegającą na tworzeniu, wykonaniu muzyki na poczekaniu, tu i teraz.
Koncert poprowadził jeden z organizatorów festiwalu, Mateusz Białoskórski, który przedstawił publiczności interesujące informacje o programie muzycznym koncertu. 

Po koncercie odbyła się zbiórka na rzecz remontu 100-letnich organów. 
 

Koncert z okazji 100-lecia starobielskich organów

28 września o godz.17:00 odbył się pierwszy koncert z okazji 100-lecia starobielskich organów.
Wykonawcą był Krzysztof Bas - student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym oraz organista parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku.


W programie koncertu znalazły się utwory m.in. J.S.Bacha, F.Mendelssohna-Bartholdy'ego i A.Guilmanta.
Informacje o utworach przedstawił  ks. Marek Londzin.


Po koncercie miała miejsce wycieczka po organach, którą poprowadził organmistrz Tomasz Barcik.
Opowiadał on zebranej publiczności o budowie instrumentu m.in. rodzaju piszczałek organowych oraz oprowadził po wnętrzu organów.
Po całym wydarzeniu przy wyjściu z kościoła zebrano, do specjalnej piszczałki darowizny, z których fundusze będą przeznaczone na remont organów.