Za nami
Koncert "Fuga w muzyce organowej"

22 marca o godz. 17:00 odbył się kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.
Wykonawcami byli:
Szymon Jarosz - student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalym oraz organista kościoła św. Jana Pawła II w Krzeszowicach.
Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego Jana Chrzciciela w Starym Bielsku oraz student krakowskiej akademii muzycznej w klasie organów na Wydziale Instrumentalym.
Motywem przewodnim koncertu była fuga, czyli ścisła forma polifoniczna, w której temat przedstawiony na samym początku jest przetwarzany w kolejnych głosach na zasadzie imitacji.
Z uwagi na 340 rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha, która miała miejsce w przeddzień koncertu, poszczególne utwory nawiązywały właśnie do twórczości tego najwybitniejszego kompozytora epoki baroku.
Pierwszym utworem, który zebrana publiczność miała przyjemność usłyszeć w wykonaniu Krzysztofa Basa była Passacaglia i fuga c-moll BWV582. Jest to monumentalne dzieło organowe, rodzaj wariacji ostinatowych ze stałym charakterystycznym i powtarzanym motywem melodyczno-rytmicznym, który rozpoczyna utwór w partii granej na klawiaturze nożnej.
Utwór idealnie wpasowujący się w tematykę Wielkiego Postu, bowiem zawiera wiele figur retorycznych w muzyce, które obrazują mękę Jezusa Chrystusa na krzyżu.
Oprócz Passacaglii i fugi c-moll zabrzmiał również inny utwór Johanna Sebastiana Bacha. Było to Preludium i fuga A-dur BWV536. Preludium nawiązujące swoją strukturą do twórczości tzw. "przedbachowskich" kompozytorów północnoniemieckiej szkoły organowej m.in. do muzyki Dietricha Buxtehude. Fuga składająca się ze spokojnego tematu o medytacyjnym charakterze.
Szymon Jarosz w sposób niezwykle przejrzysty i wirtuozowski wykonał ten utwór.
Podczas koncertu zabrzmiała również muzyka XX wieku z nurtu zwanego neoklasycyzmem.
W wykonaniu Szymona Jarosza usłyszeliśmy pierwszą część z III Sonaty organowej niemieckiego kompozytora Paula Hindemitha.
W swojej twórczości opierał się on o tradycyjne i formy które tworzył Johann Sebastian Bach.
I część z III Sonaty organowej oparta jest na niemieckiej pieśni miłosnej. Rozłąka kompozytora z żoną, która z uwagi na swoje żydowskie pochodzenie nie mogła wyemigrować do do męża który przebywał w Stanach Zjednoczonych być może nakłoniła kompozytora do wykorzystanie pieśni miłosnej w utworze.
Podczas koncertu zabrzmiały również dwie improwizacje organowe - fuga w stylu niemieckiego romantyzmu oraz toccata w stylu niemieckiego baroku. Improwizacja to sztuka tworzona na poczekaniu, która nigdy nie powtórzy się w ten sam sposób. Te dwie jakże kontrastujące ze sobą improwizacje zostały zagrane przez Krzysztofa Basa.
Koncert rozpoczął się wielką formą z epoki baroku a zakończył się monumentalną formą z epoki francuskiego romantyzmu. W wykonaniu Szymona Jarosza zabrzmiała III Sonata organowa autorstwa Alexandre'a Guilmanta. Sonaty organowe Guilmanta z uwagi na swoją monumentalną budowę i brzmienie były nazywane symfoniami organowymi. Sonata c -moll składa się z trzech części - I.Preludio, które nawiązuje do Fantazji g-moll BWV542 J.S.Bacha, cz.II Adagio, o medytacyjnym charakterze oraz cz.III Fuga, o niezwykle energicznym temacie.
Koncert poprowadził słowem o muzyce, Krzysztof Bas. Wykonawców oraz zebraną publiczność powitał na samym początku proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont ponad 100-letnich organów firmy Wilhelma Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki organowej.
Wykonawcami byli:
Szymon Jarosz - student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalym oraz organista kościoła św. Jana Pawła II w Krzeszowicach.
Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego Jana Chrzciciela w Starym Bielsku oraz student krakowskiej akademii muzycznej w klasie organów na Wydziale Instrumentalym.
Motywem przewodnim koncertu była fuga, czyli ścisła forma polifoniczna, w której temat przedstawiony na samym początku jest przetwarzany w kolejnych głosach na zasadzie imitacji.
Z uwagi na 340 rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha, która miała miejsce w przeddzień koncertu, poszczególne utwory nawiązywały właśnie do twórczości tego najwybitniejszego kompozytora epoki baroku.
Pierwszym utworem, który zebrana publiczność miała przyjemność usłyszeć w wykonaniu Krzysztofa Basa była Passacaglia i fuga c-moll BWV582. Jest to monumentalne dzieło organowe, rodzaj wariacji ostinatowych ze stałym charakterystycznym i powtarzanym motywem melodyczno-rytmicznym, który rozpoczyna utwór w partii granej na klawiaturze nożnej.
Utwór idealnie wpasowujący się w tematykę Wielkiego Postu, bowiem zawiera wiele figur retorycznych w muzyce, które obrazują mękę Jezusa Chrystusa na krzyżu.
Oprócz Passacaglii i fugi c-moll zabrzmiał również inny utwór Johanna Sebastiana Bacha. Było to Preludium i fuga A-dur BWV536. Preludium nawiązujące swoją strukturą do twórczości tzw. "przedbachowskich" kompozytorów północnoniemieckiej szkoły organowej m.in. do muzyki Dietricha Buxtehude. Fuga składająca się ze spokojnego tematu o medytacyjnym charakterze.
Szymon Jarosz w sposób niezwykle przejrzysty i wirtuozowski wykonał ten utwór.
Podczas koncertu zabrzmiała również muzyka XX wieku z nurtu zwanego neoklasycyzmem.
W wykonaniu Szymona Jarosza usłyszeliśmy pierwszą część z III Sonaty organowej niemieckiego kompozytora Paula Hindemitha.
W swojej twórczości opierał się on o tradycyjne i formy które tworzył Johann Sebastian Bach.
I część z III Sonaty organowej oparta jest na niemieckiej pieśni miłosnej. Rozłąka kompozytora z żoną, która z uwagi na swoje żydowskie pochodzenie nie mogła wyemigrować do do męża który przebywał w Stanach Zjednoczonych być może nakłoniła kompozytora do wykorzystanie pieśni miłosnej w utworze.
Podczas koncertu zabrzmiały również dwie improwizacje organowe - fuga w stylu niemieckiego romantyzmu oraz toccata w stylu niemieckiego baroku. Improwizacja to sztuka tworzona na poczekaniu, która nigdy nie powtórzy się w ten sam sposób. Te dwie jakże kontrastujące ze sobą improwizacje zostały zagrane przez Krzysztofa Basa.
Koncert rozpoczął się wielką formą z epoki baroku a zakończył się monumentalną formą z epoki francuskiego romantyzmu. W wykonaniu Szymona Jarosza zabrzmiała III Sonata organowa autorstwa Alexandre'a Guilmanta. Sonaty organowe Guilmanta z uwagi na swoją monumentalną budowę i brzmienie były nazywane symfoniami organowymi. Sonata c -moll składa się z trzech części - I.Preludio, które nawiązuje do Fantazji g-moll BWV542 J.S.Bacha, cz.II Adagio, o medytacyjnym charakterze oraz cz.III Fuga, o niezwykle energicznym temacie.
Koncert poprowadził słowem o muzyce, Krzysztof Bas. Wykonawców oraz zebraną publiczność powitał na samym początku proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont ponad 100-letnich organów firmy Wilhelma Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki organowej.
Koncert organowo-kameralny

22 lutego o godz. 17:00 miał miejsce kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.
W muzyczną podróż zabrali nas Jakub Kramarz - oboista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, a także student Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Krzysztof Bas - organista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej oraz student Akademii Muzycznej w Krakowie.
W programie koncertu znalazły się znane utwory takie jak chociażby kompozycja J.S.Bacha - Aria z III Suity Orkiestrowej D-Dur znana bardziej pod nazwą Arii na strunie g, Ave Maria Charlesa Gounoda, Ave Maria Franza Schuberta i Ave Verum Corpus W.A.Mozarta.
Piękne, melodyjne brzmienie oboju idealnie współgrało z akompaniamentem ponad 100-letnich organów w Starym Bielsku.
Nie zabrakło również solowych utworów na organy. Koncert rozpoczęliśmy od dzieła francuskiego kompozytora epoki baroku M.A.Charpentiera, Preludium z Te Deum w autorskiej trakskrypcji Krzysztofa Basa na organy.
Zabrzmiała również monumentalna Fantazja i fuga g-moll BWV542 J.S.Bacha oraz dzieła przedklasyczne Johanna Christiana Kittela i wczesnoromantyczne Felixa Mendelssona-Bartold'ego.
Na zakończenie koncertu zebrana publiczność usłyszała "Obój Gabriela" Ennio Morricone napisany do filmu "Misja". Po ostatnich brzmieniach tego utworu, w którym Jakub Kramarz pięknie i niezwykle muzycznie przedstawił swoją solową partię oboju, słuchacze nagrodzili muzyków owacjami na stojąco.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas, który przybliżył zebranej publiczności informacje o wykonywanych utworach.
Po koncercie można było wziąć udział w zbiórce na remont ponad 100-letnich organów W.Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła, piszczałki.
W muzyczną podróż zabrali nas Jakub Kramarz - oboista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, a także student Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Krzysztof Bas - organista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej oraz student Akademii Muzycznej w Krakowie.
W programie koncertu znalazły się znane utwory takie jak chociażby kompozycja J.S.Bacha - Aria z III Suity Orkiestrowej D-Dur znana bardziej pod nazwą Arii na strunie g, Ave Maria Charlesa Gounoda, Ave Maria Franza Schuberta i Ave Verum Corpus W.A.Mozarta.
Piękne, melodyjne brzmienie oboju idealnie współgrało z akompaniamentem ponad 100-letnich organów w Starym Bielsku.
Nie zabrakło również solowych utworów na organy. Koncert rozpoczęliśmy od dzieła francuskiego kompozytora epoki baroku M.A.Charpentiera, Preludium z Te Deum w autorskiej trakskrypcji Krzysztofa Basa na organy.
Zabrzmiała również monumentalna Fantazja i fuga g-moll BWV542 J.S.Bacha oraz dzieła przedklasyczne Johanna Christiana Kittela i wczesnoromantyczne Felixa Mendelssona-Bartold'ego.
Na zakończenie koncertu zebrana publiczność usłyszała "Obój Gabriela" Ennio Morricone napisany do filmu "Misja". Po ostatnich brzmieniach tego utworu, w którym Jakub Kramarz pięknie i niezwykle muzycznie przedstawił swoją solową partię oboju, słuchacze nagrodzili muzyków owacjami na stojąco.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas, który przybliżył zebranej publiczności informacje o wykonywanych utworach.
Po koncercie można było wziąć udział w zbiórce na remont ponad 100-letnich organów W.Sauera, wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła, piszczałki.
Koncert Wyższobramskiego Chóru Kameralnego

11 stycznia o godz.17:00 odbył się koncert kolęd w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych w wykonaniu
Wyższobramskiego Chóru Kameralnego.
Chór poprowadził dyrygent Piotr Sikora. Na organach zagrał organista kościoła Jezusowego w Cieszynie, Wojciech Wantulok.
Koncert rozpoczął się od znanej kolędy ewangelickiej "Czas radości" w wykonaniu chóru z towarzyszeniem organów. Podczas koncertu zabrzmiały również utwory organowe takie jak m.in. "Jako o tym prorocy" autorstwa Jana Gawlasa - kompozytora związanego ze Śląskiem Cieszyńskim oraz wieloletniego organisty kościoła Jezusowego w Cieszynie.
Wyższobramski Chór Kameralny zaśpiewał znane kolędy takie jak m.in. "Dzisiaj w Betejem", "Z Narodzenia Pana " czy "Mizerna Cicha".
Kolędy były wykonywane a' capella oraz przy akompaniamencie organów i fortepianu.
Na zakończenie koncertu wykonawcy zaśpiewali wspólnie z zebraną publicznością kolędę "Bóg się rodzi"
przy akompaniamencie ponad 100 -letnich organów W.Sauera.
Licznie zebrana publika w starobielskiej świątyni ewangelickiej nagrodziła znakomitych wykonawców gromkimi brawami.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas oraz Piotr Sikora.
Po koncercie można było wrzucić do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki darowizny, które będą przeznaczone jako fundusz na remont organów.
Wyższobramskiego Chóru Kameralnego.
Chór poprowadził dyrygent Piotr Sikora. Na organach zagrał organista kościoła Jezusowego w Cieszynie, Wojciech Wantulok.
Koncert rozpoczął się od znanej kolędy ewangelickiej "Czas radości" w wykonaniu chóru z towarzyszeniem organów. Podczas koncertu zabrzmiały również utwory organowe takie jak m.in. "Jako o tym prorocy" autorstwa Jana Gawlasa - kompozytora związanego ze Śląskiem Cieszyńskim oraz wieloletniego organisty kościoła Jezusowego w Cieszynie.
Wyższobramski Chór Kameralny zaśpiewał znane kolędy takie jak m.in. "Dzisiaj w Betejem", "Z Narodzenia Pana " czy "Mizerna Cicha".
Kolędy były wykonywane a' capella oraz przy akompaniamencie organów i fortepianu.
Na zakończenie koncertu wykonawcy zaśpiewali wspólnie z zebraną publicznością kolędę "Bóg się rodzi"
przy akompaniamencie ponad 100 -letnich organów W.Sauera.
Licznie zebrana publika w starobielskiej świątyni ewangelickiej nagrodziła znakomitych wykonawców gromkimi brawami.
Koncert poprowadził Krzysztof Bas oraz Piotr Sikora.
Po koncercie można było wrzucić do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki darowizny, które będą przeznaczone jako fundusz na remont organów.
Muzyka na flet i organy

21 grudnia odbył się ostatni koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych w 2024 roku.
Na flecie poprzecznym zagrała
Milena Szczupak - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie studentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Teorii i kompozycji, a przy organach zasiadł Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego w Starym Bielsku.
Muzycy zagrali szeroki repertuar obejmujący muzykę baroku, romantyzm oraz współczesność. Na rozpoczęcie koncertu zebrana w kościele publiczność wysłuchała słynnego chorału J.S.Bacha "Jesus Bleibet meine Freude" z kantaty BWV147 w opracowaniu na flet i organy. Zabrzmiała również melancholijna Cantilena z Sonaty F-dur autorstwa kompozytora epoki romantyzmu, Josefa Rheinbergera, oryginalnie napisany na organy solo lecz podczas koncertu melodię tej cantileny zagrał flet a pozostałe głosy - akompaniament, organy.
Nie mogło zabraknąć słynnej Badinerie z II Suity Orkiestrowej J.S.Bacha. W tym utworze, Milena Szczupak pokazała znakomite umiejętności techniczne i wirtuozerię w grze na flecie.
Oprócz utworów z epoki romantyzmu i baroku był również akcent z muzyki filmowej. Oboje wykonawców zaprezentowało słynny motyw przewodni napisany przez Francisa Lai do melodramatu "Love Story". Muzyka ta wprowadziła słuchaczy w romantyczny nastrój.
Krzysztof Bas zagrał m.in. wirtuozowska Toccatę z Suity Katedralnej Gordona Younga.
Koncert poprowadził wikariusz parafii ewangelickiej w Starym Bielsku, ks. Marek Londzin.
Po koncercie odbyła się zbiórka na remont stuletnich organów.
Na flecie poprzecznym zagrała
Milena Szczupak - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie studentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Teorii i kompozycji, a przy organach zasiadł Krzysztof Bas - organista kościoła ewangelickiego w Starym Bielsku.
Muzycy zagrali szeroki repertuar obejmujący muzykę baroku, romantyzm oraz współczesność. Na rozpoczęcie koncertu zebrana w kościele publiczność wysłuchała słynnego chorału J.S.Bacha "Jesus Bleibet meine Freude" z kantaty BWV147 w opracowaniu na flet i organy. Zabrzmiała również melancholijna Cantilena z Sonaty F-dur autorstwa kompozytora epoki romantyzmu, Josefa Rheinbergera, oryginalnie napisany na organy solo lecz podczas koncertu melodię tej cantileny zagrał flet a pozostałe głosy - akompaniament, organy.
Nie mogło zabraknąć słynnej Badinerie z II Suity Orkiestrowej J.S.Bacha. W tym utworze, Milena Szczupak pokazała znakomite umiejętności techniczne i wirtuozerię w grze na flecie.
Oprócz utworów z epoki romantyzmu i baroku był również akcent z muzyki filmowej. Oboje wykonawców zaprezentowało słynny motyw przewodni napisany przez Francisa Lai do melodramatu "Love Story". Muzyka ta wprowadziła słuchaczy w romantyczny nastrój.
Krzysztof Bas zagrał m.in. wirtuozowska Toccatę z Suity Katedralnej Gordona Younga.
Koncert poprowadził wikariusz parafii ewangelickiej w Starym Bielsku, ks. Marek Londzin.
Po koncercie odbyła się zbiórka na remont stuletnich organów.
Starobielskie Wieczory Organowe koncert organowo-kameralny

23 listopada o godz.17:00 odbył się pierwszy koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych z okazji 100-lecia organów.
Wykonawcami byli
altowiolistka Anna Utmańczyk-Barcik - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej i Akademii Muzycznej w Poznaniu, oraz organista Tomasz Barcik - absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu i organmistrz.
Program obfitował w muzykę filmową m.in. Wojciecha Kilara i Astora Piazolli.
Muzycy wykonali takie utwory jak chociażby słynna Ave Maria autorstwa Michała Lorenca napisana do filmu "Prowokator".
Połączenie brzmienia altówki i organów wspaniale rozbrzmiewało w murach świątyni.
Zgromadzeni w starobielskim kościele słuchacze mieli okazję usłyszeć również solowe dzieła organowe w wykonaniu Tomasza Barcika, m.in. Menuet z słynnej "Suity Gotyckiej" Leona Boellmanna. Zabrzmiała również improwizacja organowa w formie tryptyku oparta o takie pieśni ewangelickie jak chociażby "Brońże Panie nas na wieki".
Koncert poprowadził organizator Starobielskich Wieczorów Organowych, Krzysztof Bas.
Po koncercie, przy wyjściu z kościoła miała miejsce zbiórka na remont organów.
Koncerty organizowane w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych objęte są honorowym patronatem prezydenta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego oraz biskupa Diecezji Cieszyńskiej Adriana Korczago.
Wykonawcami byli
altowiolistka Anna Utmańczyk-Barcik - absolwentka Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej i Akademii Muzycznej w Poznaniu, oraz organista Tomasz Barcik - absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu i organmistrz.
Program obfitował w muzykę filmową m.in. Wojciecha Kilara i Astora Piazolli.
Muzycy wykonali takie utwory jak chociażby słynna Ave Maria autorstwa Michała Lorenca napisana do filmu "Prowokator".
Połączenie brzmienia altówki i organów wspaniale rozbrzmiewało w murach świątyni.
Zgromadzeni w starobielskim kościele słuchacze mieli okazję usłyszeć również solowe dzieła organowe w wykonaniu Tomasza Barcika, m.in. Menuet z słynnej "Suity Gotyckiej" Leona Boellmanna. Zabrzmiała również improwizacja organowa w formie tryptyku oparta o takie pieśni ewangelickie jak chociażby "Brońże Panie nas na wieki".
Koncert poprowadził organizator Starobielskich Wieczorów Organowych, Krzysztof Bas.
Po koncercie, przy wyjściu z kościoła miała miejsce zbiórka na remont organów.
Koncerty organizowane w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych objęte są honorowym patronatem prezydenta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego oraz biskupa Diecezji Cieszyńskiej Adriana Korczago.
Koncert jubileuszowy 100-lecia starobielskich organów

26 października o godz.17:00 odbył się koncert jubileuszowy z okazji 100-lecia instrumentu firmy Sauer.
Na organach zagrał Jerzy Kukla - wybitny polski organista, pochodzący z Bielska-Białej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury.
Odbył również staż w Wyższej Szkole Nauk Artystycznych w Bratysławie.
Konsultant muzyczny oraz wykonawca intonacji organów w Polsce, m. in. w katedrze w Oliwie oraz w Bazylice Ojców Paulinów na Jasnej Górze.
W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów ze Śląska Cieszyńskiego zasłużonych dla kościoła ewangelickiego takich jak Adam Hławiczka i Jan Gawlas. Publiczność miała okazję wysłuchać m.in. Modlitwy
na temat znanej pieśni ewangelickiej "Wierzyć mnie Panie ucz" autorstwa A.Hławiczki. Z muzyki polskiej zabrzmiały również utwory Mieczysława Surzyńskiego oraz Feliksa Nowowiejskiego. Można było również wysłuchać muzyki epoki renesansu, Wariacji na temat "Mein junges Leben hat ein End" autorstwa Johanna Pieterszoona Sweelincka oraz monumentalnego utworu Maxa Regera - Introdukcji i Passacagli d-moll, która doskonale wkomponowała się w brzmienie starobielskich organów, które są wręcz stworzone do tego rodzaju muzyki.
Nie mogło również zabraknąć słynnej Toccaty d-moll J.S.Bacha, którą to Jerzy Kukla rozpoczął koncert.
Wydarzenie poprowadził sam wykonawca, zapowiadając utwory oraz przedstawiając wiele interesujących informacji na ich temat.
Na koncercie obecni byli pastor parafii ewangelickiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek oraz wikariusz ks. Marek Londzin, którzy podziękowali wykonawcy koncertu za to wspaniałe muzyczne wydarzenie.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo remont organów, wrzucając darowizny do specjalnej piszczałki znajdującej się przy wyjściu z kościoła.
Na organach zagrał Jerzy Kukla - wybitny polski organista, pochodzący z Bielska-Białej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury.
Odbył również staż w Wyższej Szkole Nauk Artystycznych w Bratysławie.
Konsultant muzyczny oraz wykonawca intonacji organów w Polsce, m. in. w katedrze w Oliwie oraz w Bazylice Ojców Paulinów na Jasnej Górze.
W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów ze Śląska Cieszyńskiego zasłużonych dla kościoła ewangelickiego takich jak Adam Hławiczka i Jan Gawlas. Publiczność miała okazję wysłuchać m.in. Modlitwy
na temat znanej pieśni ewangelickiej "Wierzyć mnie Panie ucz" autorstwa A.Hławiczki. Z muzyki polskiej zabrzmiały również utwory Mieczysława Surzyńskiego oraz Feliksa Nowowiejskiego. Można było również wysłuchać muzyki epoki renesansu, Wariacji na temat "Mein junges Leben hat ein End" autorstwa Johanna Pieterszoona Sweelincka oraz monumentalnego utworu Maxa Regera - Introdukcji i Passacagli d-moll, która doskonale wkomponowała się w brzmienie starobielskich organów, które są wręcz stworzone do tego rodzaju muzyki.
Nie mogło również zabraknąć słynnej Toccaty d-moll J.S.Bacha, którą to Jerzy Kukla rozpoczął koncert.
Wydarzenie poprowadził sam wykonawca, zapowiadając utwory oraz przedstawiając wiele interesujących informacji na ich temat.
Na koncercie obecni byli pastor parafii ewangelickiej w Starym Bielsku ks. dr Piotr Szarek oraz wikariusz ks. Marek Londzin, którzy podziękowali wykonawcy koncertu za to wspaniałe muzyczne wydarzenie.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo remont organów, wrzucając darowizny do specjalnej piszczałki znajdującej się przy wyjściu z kościoła.
Koncert organowy - Muzyczna wędrówka 100-letnim Sauerem

19 października w ramach festiwalu Organowym Szklakiem Śląska Cieszyńskiego odbył się koncert organowy z okazji 100-lecia instrumentu firmy W.Sauer.
Wykonawcą był Krzysztof Wydra - absolwent Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym.
Program koncertu obejmował zróżnicowaną muzykę począwszy od utworów J.S.Bacha po dzieła z epoki romantyzmu takich kompozytorów jak C.Franck i Moritz Brosig, doskonale wpasowujące się w brzmienie instrumentu w Starym Bielsku. Krzysztof Wydra zagrał również improwizację - sztukę polegającą na tworzeniu, wykonaniu muzyki na poczekaniu, tu i teraz.
Koncert poprowadził jeden z organizatorów festiwalu, Mateusz Białoskórski, który przedstawił publiczności interesujące informacje o programie muzycznym koncertu.
Po koncercie odbyła się zbiórka na rzecz remontu 100-letnich organów.
Wykonawcą był Krzysztof Wydra - absolwent Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej a obecnie student Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym.
Program koncertu obejmował zróżnicowaną muzykę począwszy od utworów J.S.Bacha po dzieła z epoki romantyzmu takich kompozytorów jak C.Franck i Moritz Brosig, doskonale wpasowujące się w brzmienie instrumentu w Starym Bielsku. Krzysztof Wydra zagrał również improwizację - sztukę polegającą na tworzeniu, wykonaniu muzyki na poczekaniu, tu i teraz.
Koncert poprowadził jeden z organizatorów festiwalu, Mateusz Białoskórski, który przedstawił publiczności interesujące informacje o programie muzycznym koncertu.
Po koncercie odbyła się zbiórka na rzecz remontu 100-letnich organów.
Koncert z okazji 100-lecia starobielskich organów

28 września o godz.17:00 odbył się pierwszy koncert z okazji 100-lecia starobielskich organów.
Wykonawcą był Krzysztof Bas - student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym oraz organista parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku.
W programie koncertu znalazły się utwory m.in. J.S.Bacha, F.Mendelssohna-Bartholdy'ego i A.Guilmanta.
Informacje o utworach przedstawił ks. Marek Londzin.
Po koncercie miała miejsce wycieczka po organach, którą poprowadził organmistrz Tomasz Barcik.
Opowiadał on zebranej publiczności o budowie instrumentu m.in. rodzaju piszczałek organowych oraz oprowadził po wnętrzu organów.
Po całym wydarzeniu przy wyjściu z kościoła zebrano, do specjalnej piszczałki darowizny, z których fundusze będą przeznaczone na remont organów.
Wykonawcą był Krzysztof Bas - student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów na Wydziale Instrumentalnym oraz organista parafii ewangelicko-augsburskiej w Starym Bielsku.
W programie koncertu znalazły się utwory m.in. J.S.Bacha, F.Mendelssohna-Bartholdy'ego i A.Guilmanta.
Informacje o utworach przedstawił ks. Marek Londzin.
Po koncercie miała miejsce wycieczka po organach, którą poprowadził organmistrz Tomasz Barcik.
Opowiadał on zebranej publiczności o budowie instrumentu m.in. rodzaju piszczałek organowych oraz oprowadził po wnętrzu organów.
Po całym wydarzeniu przy wyjściu z kościoła zebrano, do specjalnej piszczałki darowizny, z których fundusze będą przeznaczone na remont organów.