Koncert "Instrumenty smyczkowe i organy"

24 maja o godz.17:00 odbył się kolejny koncert organizowany w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.

Wykonawcami byli:
Faustyna Wójcik - altowiolistka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Śląskim w  Cieszynie na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej.
Marek Świerczek - skrzypek, absolwent Państwowej Szkole Muzycznej II st. im Karola Szymanowskiego w Katowicach. Obecnie student Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej.
Mateusz Białoskórski - organista, student kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej na  Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Organista Sanktuarium św. Mikołaja w Pierśćcu.

Na rozpoczęcie koncert Mateusz Białoskórski zagrał na 100-letnich organach Sauera Preludium B-dur autorstwa Moritza Brosiga - XIX wiecznego kompozytora związanego z Wrocławiem. Pełnił bowiem stanowisko organisty w tamtejszej Archikatedrze.
Publiczność mogła usłyszeć w tym utworze piękne współbrzmienia charakterystyczne dla okresu niemieckiej muzyki romantycznej.
Następnie zabrzmiał jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Johanna Sebastiana Bacha, Arii z Suity Orkiestrowej  D dur znanej pod nazwą Arii na strunie G. Dzieło to zagrali Marek Świerczek na skrzypcach i Mateusz Białoskórski na organach.
W opracowaniu na skrzypce, altówkę i organy wysłuchaliśmy m.in. Panis Angelicus Francka oraz słynnego Ave Marii Cacciniego/Wawiłowa. W obu tych utworach soliści: Faustyna Wójcik oraz Marek Świerczek z niezwykłą wrażliwością muzyczną przedstawili nam piękno melodii - u Francka kantylenową charakterystyczną dla muzyki francuskiej a w Ave Marii niezwykle lamentacyjną i śpiewną.
Do tego wszystkiego towarzyszył im akompaniament organów w którym Mateusz Białoskórski przedstawił niezwykle subtelne i łagodne brzmienie instrumentu.
Podczas koncertu oprócz Preludium Moritza Brosiga, które było już wspomniane na samym początku, publiczność zebraną w starobielskim kościele miała przyjemność wysłuchać Preludium chorałowego na temat "Lobe den Herren den Mächtigen König der Ehren" op.67 Maxa Regera - niemieckiego kompozytora okresu późnego romantyzmu, uznawanego za drugiego Johanna Sebastiana Bacha z uwagi na swój mistrzowski kunszt polifoniczny.
Preludium to oparte jest na melodii pieśni znanej w Polsce w kościele ewangelickim pod nazwą "Pochwal mój Duchu, mocarza wielkiego wszechświata" a w kościele katolickim pt. "Głoś imię Pana".
Utwór ten idealnie wkomponował się w brzmienie romantycznych organów Sauera a ich monumentalne pełne brzmienie wypełniło mury ewangelickiego kościoła w Starym Bielsku. Po preludium chorałowym Regera Mateusz Białoskórski zaprezentował Chorał autorstwa Alexandre'a Guilmanta - francuskiego kompozytora romantyzmu. Charakter tego utworu jest spokojny, refleksyjny z uwagi na użycie  cichego  brzmienia organów.
Na zakończenie koncertu wszyscy artyści zagrali O Salutaris Hostia (tłum. O Zbawcza Hostio) francuskiego kompozytora Leo Delibesa. Jest to utwór o tematyce religijnej i pochodzi z Messe Breve (Mszy krótkiej).

Koncert poprowadził organista parafii ewangelickiej Jana Chrzciciela w Starym Bielsku - Krzysztof Bas.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.