Koncert organistów Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Starym Bielsku

W sobotę 23 sierpnia w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych odbył się koncert organistów Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Starym Bielsku.
Zagrali:
Krzysztof Bas - organizator koncertów organowo-kameralnych oraz student Akademii Muzycznej w Krakowie
Karol Cader - uczeń Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej oraz laureat wielu konkursów organowych.
Było to pierwsze takie wydarzenie w historii parafii.
Koncert rozpoczął się od muzyki Johanna Sebastiana Bacha, którego muzyka zawsze niemal zawsze jest powinna i jest obecna podczas koncertów. W wykonaniu Karola Cadera zabrzmiało preludium i fuga f-moll BWV534 - utwór o niezwykle dramatycznym charakterze pokazujący mistrzowski kunszt kompozycji Bacha.
Oprócz twórczości Bacha zabrzmiała również muzyka innego kompozytora epoki baroku - Johanna Gottfrieda Walthera. Krzysztof Bas wykonał jego partitę na temat Jesu Meine Freude.
Jest to rozbudowany utwór zawierający ponad 10 wariacji -  różnorodnych opracowań melodii luterańskiej pieśni Jezu ma radości znajdującej się w polskim śpiewniku ewangekickim pod numerem 795. Każda z wariacji była zagrana przy użyciu różnych głosów organowych co okazało różnorodne brzmienie starobielskiego instrumentu Sauera. Podczas koncertu zebrana publiczność miała okazję usłyszeć utwory z kręgu muzyki francuskiej XIX i XX wieku. Karol Cader zaprezentował wirtuozowską toccatę h-moll Eugéne Gigouta i toccatę b-moll Louisa Vierne'a.
W obu utworach można było podziwiać mistrzowski kunszt techniczny Karola Cadera. W jego popisowym wykonaniu zabrzmiała również Fantazja Regina Poloniae autorstwa polskiego kompozytora muzyki współczesnej Mariana Sawy, którego różnicę 20-lecia śmierci obchodzimy w 2025 roku. W Utworze tym kompozytor postanowił zestawić muzykę religijną w postaci melodii polskiej pieśni kościelnej "Z dawna Polski tyś Królową" z elementami polskiej muzyki ludowej.
Idealnym przerywnikiem między wirtuozowskim utworami organowymi była II część "Invokation" z Sonaty d-moll op.60 autorstwa Maxa Regera. Utwór ten zbudowany jest z  niekonwencjonalnej postromantyczej harmonii, która idealnie rozbrzmiewała we wnętrzu starobielskiego kościoła.
Warto zwrócić uwagę, iż muzyka Maxa Regera idealnie wpasowuje się w brzmienie organów Wilhelma Sauera bowiem na tego typu instrumenty Reger komponował swoje utwory.
Pod koniec Invokation z sonaty d-moll pojawiła się znana  niemiecka  kolęda
"Vom Himmel hoch, da komm ich her" a więc kolejny akcent muzyki luterańskiej podczas koncertu.
Na zakończenie zabrzmiała improwizacja organowa na temat ewangelickich pieśni. Krzysztof Bas wybrał jako tematy improwizacji takie melodie pieśni jak Dziękujmy Bogu wraz, Jezu przekrasny oraz Warownym grodem jest nasz Bóg.
Improwizacja utrzymana była w stylu romantycznym i współczesnym a wykonawca ukazał w niej oprócz pełnego brzmienia również te ciche barwy organów.

Koncert poprowadziła Anna Fober-Cieślar.

Po koncercie można bo wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.