Koncert "Mistrzowskie dzieła organowe"

W minioną sobotę 21 czerwca o godz.17:00 odbył się kolejny koncert w ramach Starobielskich Wieczorów Organowych.
Na organach zagrał Gabriel Wojaczek - wybitny organista młodego pokolenia, uczeń Szkoły Muzycznej w Rybniku oraz laureat wielu konkursów organowych.
Koncert rozpoczął się od wspaniałej i niepowtarzalnej muzyki Johanna Sebastiana Bacha, mistrza epoki baroku, który w swojej twórczości postawił liczne formy muzyczne takie jak m.in. preludia, toccaty i fugi. Na początku zebrana publiczność miała przyjemność wysłuchać Preludium i fugi f-moll BWV534. Jest to utwór o niezwykle dramatycznym charakterze pełnym figur retorycznych i afektu muzycznego charakterystycznego dla epoki baroku. Gabriel Wojaczek w sposób niezwykle przemyślany pod względem muzycznym przedstawił w swojej grze charakter tego utworu.
Następnie zabrzmiały dwa preludia chorałowe ze zbioru 6 chorałów Schüblerowskich, skomponowanych przez J.S.Bacha w momencie gdy pełnił posadę kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku . Pierwsze z nich to Preludium na temat "Meine Seele erhebt den Herrn" (w tłum. Wielbi dusza moja Pana). Jest to opracowanie luterańskiej odmiany tonus peregrinus - tonu chorału gregoriańskiego związanego z Magnificatem śpiewanego podczas nieszporów. Drugie preludium chorałowe to utwór oparty o pieśń luterańską "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" (tlum. Ach pozostań przy nas Panie Jezu Chryste). Oba te preludia chorałowe zostały również przepisane przez samego kompozytora do kantat "Meine Seele erhebt den Herrn" oraz "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" .
Po muzyce baroku słuchacze przenieśli się w świat muzyki niemieckiego romantyzmu. Zabrzmiała pierwsza część z III Sonaty A-dur Felixa Mendelssona-Barthold'ego. Utwór niezwykle majestatyczny zawierający wiele elementów kontrastowych pod względem faktury i brzmienia. W pierwszej części znajdują się dwie fugi. W pierwszej z nich znajduje się temat pieśni luteranskiej "Aus tiefer not schrei ich zu dir" (Z głębokiej nędzy - w polskim śpiewniku ewangekickim pod numerem 478).
Ostatnimi utworami, które zabrzmiały podczas koncertu były Andantino i Carillon de Westminster z cyklu 24 Piéces de fantasie autorstwa francuskiego kompozytora Louisa Vierne'a - wieloletniego organisty katedry Notre Dame w Paryżu.
Warto dodać iż Carillon de Westminster zostało skomponowane przez Vierne'a pod wpływem jego koncertu w katedrze Westminsterskiej w Londynie. Przyjaciel kompozytora Henry Wills, który był budowniczym organów westminsterskich zanucił bowiem znaną melodie z wieży Big Ben a Vierne na podstawie tej melodii zagrał podczas koncertu improwizację.
Andantino pokazało piękne melancholijne i delikatne brzmienie 100-letnich organów Sauera natomiast ostatni utwór Carillon de Westminster ukazał potężne brzmienie organów. Gabriel Wojaczek w sposób znakomity, wirtuozowski przedstawił to dzieło jak i każdy z wykonywanych utworów.
Koncert poprowadziła Anna Fober-Cieślar.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.
Na organach zagrał Gabriel Wojaczek - wybitny organista młodego pokolenia, uczeń Szkoły Muzycznej w Rybniku oraz laureat wielu konkursów organowych.
Koncert rozpoczął się od wspaniałej i niepowtarzalnej muzyki Johanna Sebastiana Bacha, mistrza epoki baroku, który w swojej twórczości postawił liczne formy muzyczne takie jak m.in. preludia, toccaty i fugi. Na początku zebrana publiczność miała przyjemność wysłuchać Preludium i fugi f-moll BWV534. Jest to utwór o niezwykle dramatycznym charakterze pełnym figur retorycznych i afektu muzycznego charakterystycznego dla epoki baroku. Gabriel Wojaczek w sposób niezwykle przemyślany pod względem muzycznym przedstawił w swojej grze charakter tego utworu.
Następnie zabrzmiały dwa preludia chorałowe ze zbioru 6 chorałów Schüblerowskich, skomponowanych przez J.S.Bacha w momencie gdy pełnił posadę kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku . Pierwsze z nich to Preludium na temat "Meine Seele erhebt den Herrn" (w tłum. Wielbi dusza moja Pana). Jest to opracowanie luterańskiej odmiany tonus peregrinus - tonu chorału gregoriańskiego związanego z Magnificatem śpiewanego podczas nieszporów. Drugie preludium chorałowe to utwór oparty o pieśń luterańską "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" (tlum. Ach pozostań przy nas Panie Jezu Chryste). Oba te preludia chorałowe zostały również przepisane przez samego kompozytora do kantat "Meine Seele erhebt den Herrn" oraz "Ach bleib bei uns Herr Jesu Christ" .
Po muzyce baroku słuchacze przenieśli się w świat muzyki niemieckiego romantyzmu. Zabrzmiała pierwsza część z III Sonaty A-dur Felixa Mendelssona-Barthold'ego. Utwór niezwykle majestatyczny zawierający wiele elementów kontrastowych pod względem faktury i brzmienia. W pierwszej części znajdują się dwie fugi. W pierwszej z nich znajduje się temat pieśni luteranskiej "Aus tiefer not schrei ich zu dir" (Z głębokiej nędzy - w polskim śpiewniku ewangekickim pod numerem 478).
Ostatnimi utworami, które zabrzmiały podczas koncertu były Andantino i Carillon de Westminster z cyklu 24 Piéces de fantasie autorstwa francuskiego kompozytora Louisa Vierne'a - wieloletniego organisty katedry Notre Dame w Paryżu.
Warto dodać iż Carillon de Westminster zostało skomponowane przez Vierne'a pod wpływem jego koncertu w katedrze Westminsterskiej w Londynie. Przyjaciel kompozytora Henry Wills, który był budowniczym organów westminsterskich zanucił bowiem znaną melodie z wieży Big Ben a Vierne na podstawie tej melodii zagrał podczas koncertu improwizację.
Andantino pokazało piękne melancholijne i delikatne brzmienie 100-letnich organów Sauera natomiast ostatni utwór Carillon de Westminster ukazał potężne brzmienie organów. Gabriel Wojaczek w sposób znakomity, wirtuozowski przedstawił to dzieło jak i każdy z wykonywanych utworów.
Koncert poprowadziła Anna Fober-Cieślar.
Po koncercie można było wesprzeć finansowo zbiórkę na remont organów wrzucając darowizny do stojącej przy wyjściu z kościoła piszczałki.